Kako prepoznati odgovor? (Emphasis)
Iako je
Često je slučaj u zadacima čitanja i slušanja da je odgovor oblikovan upravo ovakvim strukturama. Iz tog razloga je korisno poznavati i prepoznati strukture naglašavanja informacija, odnosno
Najčešće metode za isticanje informacija u maturama uključuju:
clefting inverzija emphatic do not only ... but also
Clefting
Informacija koja dolazi do izražaja je podvučena u primjerima:
It wasAlex who saw me yesterday.
Upravo je Alex taj koji me je vidio jučer.
What I want isto travel somewhere far .
Ono što zaista želim je otputovati nekamo daleko.
It-clefting
Kada koristimo
It wasAlex who saw me yesterday.
Dakle, umjesto da kažemo Alex saw me yesterday, istu ćemo rečenicu rascijepati na način tako što ćemo imenicu Alex premjestiti s prvog mjesta u rečenici. Na taj način naglašavamo subjekt Alex i želimo istaknuti da se ne radi o nekoj drugoj osobi:
It was Alex who saw me
Ovisno radi li se o osobi (npr. Alex),
Ako govorimo o
It wasAlex who /that saw me yesterday.
U drugim slučajevima koristimo se isključivo zamjenicom that.
It wasthe letter that I sent you last night.
wh-clefting
U drugom slučaju kada rascijepljene rečenice započinjemo s
What I want isto travel somewhere far .
Wh-riječ koja se nalazi na početku se odnosi na istaknutu informaciju na kraju rečenice, dakle:
Emphatic 'do'
(naglašeni pomoćni glagol)
Kada rečenica nema pomoćni glagol, uvijek je moguće umetnuti pomoćni glagol
Idid have fun!
(Zaista se jesam zabavio/la.)
U danom primjeru, osoba vjerojatno nije očekivala da će se zabaviti, stoga je poseban naglasak upravo na tome da se ipak zabavila.
Uočite razliku u isticanju glavnog glagola u rečenicama u tablici:
Inverzija
Inverzija se najčešće odnosi na
Jedan od takvih slučajeva odnosi se na isticanje negativne ideje određene rečenice. Konkretno, nakon određenih priloga gotovo uvijek slijedi inverzija. Radi se o prilozima koji sami po sebi nose negativno značenje:
- točno: Hardly
had we gone out when the rain started to pour. - netočno: Hardly
we had gone out when the rain started to pour.
Ukoliko rečenica nema pomoćni glagol, koristimo se glagolom do/does/did kao što je već prethodno objašnjeno:
Littledid they know ...
U tablici možemo vidjeti kako se tvore rečenice koje započinju s navedenim prilozima:
Uočite da kasnije u rečenici
Iako su moguće iznimke te nije rijetkost vidjeti drugačiji raspored priloga (then/when), ovaj redoslijed je najsigurniji.
not only ... but also
Ova dva veznika možemo koristiti na dva načina:
- ispred imenica, sintagmi i ostalih fraza unutar rečenice:
We go therenot only in winter ,but also in summer .
The novel concept of vertical layered structures will changenot only the appearance ,but also the purpose , of tall skyscrapers.
The modern skyscrapers willnot only produce energy and food ,but willalso provide their occupants with clean water .
- na početku rečenice:
Not only was he late,but healso forgot to do the homework.
Not only had the professor mentioned this material,but he hadalso covered it completely.
Not only did she insult her,but shealso didn't even apologise later.
Uočite da se poredak riječi mijenja u primjerima za drugi slučaj kada se not only pojavljuje
Konkretno, subjekt i pomoćni glagol mijenjaju pozicije nakon veznika not only - glagol ide prije subjekta:
- točno: Not only
was he late, but he also forgot to do the homework. - netočno: Not only
he was late, but he also forgot to do the homework.
Kada rečenica u svom jednostavnom obliku ne sadrži pomoćni glagol, na primjer be, have, do ili modalni glagol, onda ubacujemo pomoćni glagol do te vršimo inverziju na isti način kao u prethodnim primjerima:
- jednostavni oblik bez pomoćnog glagola:
She insulted her ...
- Inverzija s izrazom not only:
Not onlydid she insult her ...