Pripreme za JESENSKI ROK dostupne odmah!

-

Hrvatski A - 2021. ljeto, tekst 9.

Veselko Tenžera, Djetinjstvo kao zalog književnosti (Ivan Kušan)

U našemu vremenu kad je čovjek sebi samome pripremio grandiozni škripac djetinjstvo se ne pojavljuje samo kao stanje u kojemu imademo malo godina i puno mašte, nego kao i stanje duha u kojemu još nismo iskoristili neke svoje najjadnije mogućnosti; stanje raspuća sa slijepim ulicama starenja i smrti, mržnje i svagda istih sukoba. U začaranom biološkom krugu djeca žele odrasti, a odrasli žele vratiti šanse djetinjstva: poezija je medij koji još dopušta poneki idealan susret željenoga i mogućega. Proustova ili Rilkeova genijalna poetska inventura djetinjstva stvaralačke su pustolovine koje neurotizmu našega vremena odškrinjuju vrata beskraja. Drugi pisci pak nastoje da ne tretiraju djetinjstvo kao retrospektivu u kojoj traže „izgubljeno vrijeme” i izgubljenu puninu postojanja, nego kao perspektivu i materijal svojega stvaralaštva. Zovemo ih neadekvatno dječjim piscima, misleći pri tom više na armiju nedarovitih pisaca koji infantilnim izričajima kompenziraju odsutnost istinskoga nadahnuća, pišući o djetinjstvu, a ne iz djetinjstva.

Ivan Kušan (1933.) autor je niza knjiga proze u kojima je djetinjstvo perspektiva i materijal književnoga djela. Njegovi mali junaci, iako zarobljeni u urbanim steznicima, postaju nosiocima uzbudljivih pustolovina. Pisac, naime, odabire u njima one najvitalnije nagone (istraživanje, otkriće, borbu za afirmaciju, san o herojstvu, želja da stvarnost poprimi oblik sna itd.) i smješta ih u atraktivne pripovjedne strukture (na primjer kriminalistički roman). Nisu to, dakle, više pedagoške književne vodice kojima želimo neposlušnu djecu učiniti poslušnim i dobrim građanima, nego realizacija bogatstva dječjeg svijeta koji samostalno egzistira naspram svijeta odraslih, u mnogo čemu bogatiji i inventivniji od njega.

I upravo u srazu tih dvaju svjetova Kušan smiono zacrtava granice i prednosti svojega izbora. On je realističan kad opisuje trapave i sumnjičave očeve, pomalo romantičan kad opisuje majke i osamljene starce, ali nenadmašan kad vodi svoje male junake labirintima njihova istraživačkoga duha.

Što je o književnosti iskazano u sljedećemu primjeru?

poezija je medij koji još dopušta poneki idealan susret željenoga i mogućega
Bodovi: 1
Koji se od sljedećih primjera odnosi na Proustovo i Rilkeovo djelo?
Bodovi: 1
Što autor smatra najvećom vrijednošću Kušanovih djela?
Bodovi: 1
ŠTO ČEKAŠ?

Isprobaj potpuno besplatno!

Registracijom dobivaš besplatan*
pristup dijelu lekcija za svaki predmet.

*Besplatan pristup ne zahtijeva unos kartice.
© 2025, Gradivo.hr