Pripreme za JESENSKI ROK dostupne odmah!

-

Hrvatski A - 2020. ljeto, tekst 9.

Jonathan Franzen, Kako biti sam

S moje strane, voljan sam priznati svoju gotovo tjelesnu žudnju za ugodama prigradskih kupovnih centara. Kada prijeđem iz parkirališta u hermetičku komoru, prirodni opijati preplave moje živčane receptore. Unutra su svjetla slaba, a svaki glas zvuči udaljeno. (...), u svojem novčaniku imam gotovine, koža mi je bijela, i osjećam se potpuno, potpuno dobrodošlim. Je li to nekakva zajednica? Je li stvarnost umjetna, ili sam ja dio jedne autentične promenade? Ne znam. Kada ne trpim istinsko gađenje pred grimiznom i modrozelenom, koje su ove godine omiljene boje neobavezne odjeće stanovnika predgrađa, previše sam zauzet uživanjem u uzbuđenjima kupovine da bih na sve to obraćao posebnu pozornost.

Moja žudnja za gradskim životom predstavlja nešto posve drugačije. Nerijetko je prepletena sa strepnjom; nikada se potpuno ne opuštam, dok se ne vratim kući; postoji cijeli svemir razlike između vanjskog i unutrašnjeg. Kako je moguće da život u New Yorku, čije građevine izgledaju poput okoštalih vodoskoka čistog, rastopljenog kapitala, može biti toliko manje vezan uz svijet konzumerizma nego život u predgrađima, koja naizgled nude više slobode i privatnosti? Odgovor, u skraćenom obliku, jest to da gradovi predstavljaju jedan stariji, manje napredan stadij razvoja kupovine i prodaje, u kojem proizvođači rade u bliskom kontaktu sa strankama, a cijeli je gospodarski sustav otvoren provjeri, pa je stoga manje podložan lagodnom očaravanju potrošača, kakvo prati suvremene oblike reklamiranja robe; općenitije, u samoj prirodi gradova postoji nešto što tjera odrasle osobe na odgovornost. Ne želim sugerirati da smo mi, stanovnici gradova, imalo manje ludi za proizvodima od stanovnika predgrađa ili da, upravo u ovom trenutku, čišćenje i policijske akcije u različitim poslovnim distriktima ne preobražavaju velike dijelove Manhattana u kupovne centre na otvorenom – nego samo to da je na ulicama New Yorka daleko lakše imati iskustva koja nemaju nikakve veze s trošenjem novca, nego što je to moguće u tipičnoj prodajnoj galeriji.

Što u autoru pobuđuju veliki trgovački centri?
Bodovi: 1
Čemu se autor čudi?
Bodovi: 1
Što je od sljedećega iskazano o New Yorku?
Bodovi: 1
ŠTO ČEKAŠ?

Isprobaj potpuno besplatno!

Registracijom dobivaš besplatan*
pristup dijelu lekcija za svaki predmet.

*Besplatan pristup ne zahtijeva unos kartice.
© 2025, Gradivo.hr