ZADATAK ZA PISANJE ŠKOLSKOGA ESEJA
Prvi polazni tekst
Milutin Cihlar Nehajev, Bijeg
- Dakle, čujte me. Ja sam bio kod vas na predavanju i moram pohvaliti vaš interes za predmet. Vidi se mar i ozbiljnost; dakako, da li će napredak biti prema vašem trudu, o tom se još ne da ništa reći. Obučavanje je teška stvar i ište mnogo iskustva. Ja sam na primjer i sam opazio da ste mjestimice odviše duboko i potanko zašli u predmet. Vi hoćete da dokažete da je psihologija uopće malo teška disciplina za gimnaziju? Jest, no zato se upravo valja držati knjiga i propisa visoke vlade da ne izgubimo s vida temeljnu namjeru i svrhu obuke.
(...)
Najbolje je dakle držati se strogo knjige pa zahtijevati makar i nešto više učenja napamet... - Ali psihologiju...
(...)
   Andrijašević osjeti na sebi ravnateljev uprti pogled i to mu bude neugodno.
- Da, kazali su mi a i sam sam vidio - vi često puta zađete u druge discipline, date se odviše lako zavesti pitanjima koja đaci stavljaju profesoru - i koja pitanja imaju samo tu svrhu da se potroši dio školskoga vremena. Govorili ste jednom - ako sam dobro informiran - o problemu materije, i čini se da ste zašli predaleko.
Drugi polazni tekst
Michel de Montaigne (1533. - 1592.), Eseji
Neprestano nam se pune uši kao da se lijevkom toči u bačvu, a nama je samo ponavljati ono što je rečeno. Htio bih da taj novi odgojitelj to ispravi i da na samom početku, već prema mogućnostima duha koji je dobio u ruke, počne stavljati ga pred izbor, dajući mu da sve iskuša, izabere i sâm odluči, ponekad mu probijajući put, a ponekad puštajući da ga sam prokrči. Ne tražim da on smišlja i sâm govori, nego hoću da svog učenika sluša kako on govori.
(...)
Neka od djeteta ne traži samo riječi iz zadaće, nego neka traži njihov smisao i bit; neka o uspjehu što ga je postiglo ne sudi po njegovu pamćenju nego po njegovu životu. A ono što je naučilo neka mu predoči na stotine načina i neka sve to prilagodi najrazličitijim stvarima, kako bi mogao vidjeti je li sve dobro naučeno i usvojeno, (...).
Neka mu sve prosije kroz gusto sito i neka mu ništa ne usadi u glavu samo na vjeru i zbog autoriteta; nek mu načela Aristotelova ne budu svete istine, a isto tako ni načela stoika i epikurovaca.1  Mora mu otvoriti mogućnost višestrukog suda: ako može, izabrat će, a ako ne može, ostat će u dvojbi. Samo su ludi ljudi uvijek sigurni i odlučni.
1 stoici i epikurejci - sljedbenici filozofskih škola u antici
Smjernice za pisanje
- Predstavite roman Bijeg u kontekstu književnopovijesnoga razdoblja u kojemu je nastao.
- Smjestite prvi polazni tekst u sadržajni kontekst romana Bijeg. Portretirajte Đuru Andrijaševića.
- Usporedite polazne tekstove.
- Objasnite koji bi obrazovni model trebao biti temelj suvremenoga školstva.
- Obrazložite svoje tvrdnje.