Oblikujte školski esej s obzirom na zadani zadatak.
Oblikujte ga kao zaokruženu cjelinu s uvodom, razradom i zaključkom.
Pazite da Vaš školski esej bude pravopisno, gramatički i leksički točan.
Sve smjernice morate uvrstiti u svoj školski esej.
Školski esej mora imati najmanje 440 riječi.
Albert Camus, Stranac
Polazno pitanje
Na koji način Meursaultov karakter određuje njegovu sudbinu?
Polazni tekst
Sutradan me u zatvoru posjetio branitelj. Bio je nizak i debeljuškast, prilično mlad, pomno zalizane kose. lako je bilo vruće (ja sam bio u košulji), nosio je tamno odijelo, ovratnik sa zavrnutim krajevima i neobičnu kravatu sa širokim crnim i bijelim prugama. Odloži na moj krevet torbu koju je nosio pod pazuhom, predstavi se i reče da je proučio moj predmet. Moj je slučaj vrlo škakljiv, ali on ne sumnja u uspjeh, pod uvjetom da mu se povjerim. Zahvalih mu, a on mi reče:
- Da prijeđemo odmah na samu stvar!
Sjede na krevet i priopći mi da su se raspitali o mom privatnom životu. Znaju da mi je majka nedavno umrla u ubožnici. Zatim su poveli istragu u Marengu. Istražitelji su doznali da sam se „pokazao beščutnim" na dan mamina sprovoda. - Znate - reče mi branitelj - malo mi je neugodno da vas to pitam, ali je to vrlo važno, i bit će jak argument optužbe ako ne budem mogao na to ništa odgovoriti. - Htio je da mu pomognem. Upita me jesam li taj dan mnogo patio. Neobično sam se začudio tom pitanju, činilo mi se da bi i meni bilo vrlo neugodno kad bih ga morao kome postaviti. Odgovorih mu, ipak, da sam se uglavnom odvikao da sâm sebe ispitujem, i da mi je teško o tome bilo što kazati. Svakako sam mnogo volio majku, ali to ništa ne znači. Sva su zdrava bića manje-više koji put poželjela da umru oni koje vole. Tu me branitelj, vrlo uzbuđen, presiječe u riječi. Zatraži od mene da mu obećam da to neću reći na suđenju ni pred glavnim istražiteljem. Objasnih mu, međutim, da sam po naravi takav da mi često tjelesne potrebe potiskuju osjećaje. Onoga dana kad smo pokopali mamu, bio sam vrlo umoran i pospan, pa nisam vodio računa o onome što se događalo. Jedino mogu pouzdano reći da bih radije da mama nije umrla. Ali, činilo mi se da branitelj nije time zadovoljan. Reče mi:
- To nije dovoljno.
Porazmisli i upita me smije li reći da sam toga dana potpuno gospodario svojim osjećajima. Rekoh mu: - Nemojte, to ne bi bila istina. - Pogledao me nekako čudno, kao da mu se pomalo gadim. Reče mi gotovo pakosno da će ravnatelja i osoblje ubožnice svakako preslušati kao svjedoke, i da bi mi „to moglo grdno naškoditi". Upozorih ga da to nema nikakve veze s mojim slučajem, ali mi on samo odgovori da se vidi da nisam imao nikad posla s pravosuđem.
Otišao je nekako srdit. Htio sam ga zadržati i rastumačiti mu da želim steći njegovu naklonost, ne zato da bi me bolje branio nego, ako mogu tako reći, iz prirodnih razloga. Najgore je što sam vidio da se osjeća nelagodno sa mnom. Nije me razumio i malo se naljutio na mene. Zaželio sam da ga uvjerim da sam kao i drugi ljudi, baš kao i drugi ljudi. Ali od svega toga ne bi zapravo bilo velike koristi, i iz lijenosti sam odustao od svoga nauma.
Smjernice
• U uvodu:
− ukratko predstavite autora i djelo
− u jednoj ili više rečenica oblikujte tvrdnju kojom ćete odgovoriti na polazno pitanje i tako najaviti ono o čemu ćete pisati u središnjemu dijelu eseja.
• U središnjemu dijelu eseja razradite i argumentirajte svoju tvrdnju kojom ste odgovorili na polazno pitanje tako da argumentacija:
− proizlazi iz razumijevanja djela u cjelini
− proizlazi iz sadržajne i stilske analize polaznog teksta i njegove uloge u djelu u cjelini
− bude povezana s književnopovijesnim kontekstom u kojemu je djelo nastalo.
Svoj tekst rasporedite u odlomke koji su jasno, logično i smisleno povezani.
• U zaključku sažeto istaknite ono najvažnije o čemu ste pisali u središnjemu dijelu eseja.